01 June 2008

BAU AYAM

Sewaktu mmasuki kwsn R&R d Tapah dlm p’jlnn pulang dri satu program d utara tanah air, seorg motivator mlihat seorg anak muda mletak lori ayam penuh muatan d sblah knderaannya. Sluar anak muda itu koyak rabak dan bau tahi ayam dri lori bgitu mmualkan. Dia menjinjit sebuah beg kecil dlm lgkh yg deras mnuju ke tandas.

Ktika motivator itu sdg rukuk dlm solat jamak taqdim Zuhur dan Asar, trasa ada sseorg berimamkannya. Slpas b’doa, mreka b’salaman. “Pak cik mnta maaf sbb igtkn anak tadi x smayang. Bawa lori ayam?”

“ Ya, pak cik. Saya x skola tggi, ini je krja yg saya boleh buat,” jwb anak muda itu lembut.

“Tapi anak x lupa smayang. Pak cik kagum, anak sggup b’susah2 nk mandi, pkai baju brsih dan kain plikat.”

“Semua ni ddikan drpd ayah saya. Sejak kecil lg stiap wktu dia akan bawa saya ke surau dgn basikal tua yg besar tu. Tiap2 ari dia msti bawa saya. Xkan saya lupa kenangan tu….” Anak itu mminta diri utk prgi mnukar ‘uniform’ krjanya kmbali.



Moralnya, apabila ddikan m’bina roh sudah dbentuk sjak kecil, jiwa kehambaan itu jadi sbati, lalu sgala printah Allah psti x dilupakan. Amala si anak ttap mnjadi jariah buat si ayah di alam barzakh.

No comments: