09 January 2010

hari ini

bismillah~

salam~

M.A.S.A.L.A.H. H.A.T.I.

ape tu?
ape2 je masalah yang berkaitan ngan hati~

emm~ade sesape pernah alami?
mungkin ade dan sedar tentangnya~
mungkin jugak ade dan x sedar tentangnya~
mungkin jugak x de langsung~

masalah hati~
camne nak atasi???
setelah kite menemuramah orang2 yang berpengalaman n termasuk la dengan pengalaman diri sendiri, kite rasa cara yang paling baik untuk atasi masalah hati ni adalah ngn mendekatkan diri kepadaNya~
sebab faktor utama yang menyebabkan berlakunya masalah hati ni adalah jauhnya kite daripada Allah~
so cara nak ubat adalah ngan dekatkan la balik diri kite kepada Pencipta kite~

Allah tu memang sentiasa dekat ngan kite~
kite je ni manusia yang slalu x bersyukur n slalu jauhi Dia~
tapi alhamdulillah kepada sesiapa yang sedar, bole sentiasa muhasabah diri n dekatkn kembali diri kepadaNya~

camne tu~
ngan banyakkan amalan sunat d samping memenuhi amalan yang wajib~
al Quran x bole tinggal~
at least sehari kite baca la 10 ayat~
lagi banyak lagi bagus~
n yang paling penting hayati maknanya~

solat tahajud jugak x bole dilupakan~
at least dalam seumur hidup, wat la skali~
tapi kalo da wat skali tu, mesti nak wat lagi pastu~
sebab time wat tu, bole dapat ketenangan yang amat sangat~
tapi kena yakin la~
sebab kalo kite wat pape,yakin yang paling penting~
contohnya, kalo kte x yakin Allah akan bagi ketenangan tu, x dapat la ketenangan tu~
yakinkan diri~n percaya~mintak jugak~
sebab kalo da ade masalah hati ni, first skali kite mesti nak hati kite tenang balik~
kalo x caye, bole try~
heeee~
^_^

kawan2 pun jangan dilupa~
sebab kawan2 la yang slalu ade untuk ingatkan kite~
try la cite kat kawan (yang bole dipercayai) untuk mengurangkan lagi beban dalam hati kite~
semua orang perlukan sokongan untuk berubah~

kite pun camtu jugak~
thanx 2 thira, jiba, huda yang slalu ade untuk dengar isi hati kite~
x lupa jugak houzmet2 kite~
faridah, syeera, ieyla, izey~
kawan2 yang laen jugak~
kite sentiasa perlukan korang semua untuk tegur kite kalo kite ade wat pape yang x btol d mata korang~

insyaAllah sama2 kite jaga diri, iman, amal~
n beramal dengan ilmu yang kite ade~
insyaAllah~

wassalam~

4 comments:

KiteKamu said...

hahaha...
muslimat pon ade mslh hati gak ke?
igtkn muslimin je...
jibah msti power bab2 nih...
haha

azrasareera said...

huhu~
muslimat pn ade jgk la~
mslh hati ni luas skop die~
yup2~
jiba mmg power~

najibah kazmin said...

amboi... perli yea en. bob..
gini laa rakan seperjuangan,kn..
ingat muslimat xde perasaan ke?
lg teruk ade laa =.=" sbb muslimat ni kan emosional..
"die tu kan.. bla.. bla.. bla.."
"laki tu kn.. bajet ensem j pakai g2.."
ni pun masalah hati.. nak komen org jea *ingatan diri sendiri*

nadz:
elllelele... die laa power! dh berpengalaman... nananan~

azrasareera said...

jiba, ape mksudnye tu??
huhu~
tp btol la..
jiba mmg power