31 May 2008

Nasihat Imam Shafie Dalam Mencari Sahabat

Aku m’cintai sahabatku dgn segenap jiwa ragaku seakn-akn aku m’cintai sanak saudaraku. Sahabat yg baik adalah yg sring sejalan dgnku dan yg m’jaga nama baikku ktika aku hidup atau slps aku mati. Aku slalu b’hrp m’dptkn sahabat sjati yg x luntur baik dalam keadaan suka atau duka. Jika itu aku dptkn, aku b’jnji akn slalu stia pdnya.
Kuhulurkn tangan kpd sahabatku utk b’knalan krna aku akn brsa snang. Smkin rmai aku peroleh sahabat, aku smkin prcya dri.

MENCARI SAHABAT PADA WAKTU SUSAH

Belum prnh ku temukan d dunia ini seorg sahabat yg stia dlm duka. Pdhal hdupku sntiasa b’putr2 antara suka dan duka. Jika suka melanda, aku sring b’tny : “ Siapakah yg sudi m’jadi sahabatku? ” Pada wktu aku senang, sudah biasa rmai yg akn iri hati, nmun bila gliran aku susah mreka pun b’tpuk tangan.

PASANG SURUT PERSAHABATAN

Aku dpt b’gaul scra bbas dgn org lain ktika nsibku sdg baik. Nmun, ktika musibah menimpaku, ku dapatkan mreka x ubahnya roda zaman yg x mahu b’sahabat dgn keadaan. Jika aku m’jauhkn dri drpd mreka, mreka m’cemuh dan jika aku skit, x seorg pun yg m’jengukku. Jika hidupku b’lumur kbahagiaan, byk org iri hati, jika hdupku b’slimut drita, mreka b’sork-sorai. Mengasingkn dri lbih baik drpd b’gaul dgn org jht. Apabila x ketemu sahabat yg takwa, lbih baik aku hidup mnyendri drpd aku hrus b’gaul dgn org jht.

SAHABAT SEJATI PADA WAKTU SUSAH

Kawan yg x dpt dmanfaatkn ktika susah lbih m’dkti musuh drpd sbg kawan. X ada yg abadi dan x ada kawan sejati kcuali yg mnolong ktika sash. Spnjg hdup aku b’juang b’sggh2 m’cari sahabat sjati hgga p’carianku melenakanku. Ku kunjungi 1000 ngara, nmun x 1 ngara pn yg pndduknya b’hati mnusia.

MENGHADAPI MUSUH

Ktika aku m’jadi pemaaf dan x m’punyai rsa dgki, hatiku lega, jiwaku bbas drpd rsa p’musuhan. Ktika musuhku b’ada d hdpnku, aku sntiasa m’hormatinya. Semua itu ku lakukn agr aku dpt m’jg dri ku drpd kjhatan. Aku nmpkkn kramahan, ksopnn dan rsa persahabatanku kpd org yg ku bnci, spt aku nmpkkn hal itu kpd org yg ku cintai.

MENJAGA NAMA BAIK

Jika seseorg x dpt m’jg nma baiknya kcuali dlm keadaan t’pksa, maka tgglknlah dia dan jgn b’sikap blas ksihan t’hdpnya. Byk org lain yg dpt m’jadi p’gntinya. Berpisah dgnnya b’erti istirahat. Dalam hati masih ada ksabaran buat kkasih, mskipun mmrlukn daya usaha yg kras. X semua org yg kau cntai, m’cntaimu dan skap rmahmu kdg kala dbalas dgn skap x sopan. Jika cnta suci x dtg drpd tabiatnya, maka x ada gnanya cnta yg dbuat2. X baik b’sahabat dgn p’khiant krana dia akn m’cmpkkn cnta stlah dcntai. Dia akn mmungkiri jlinan p’sahabatan yg tlah t’bntuk dan akn mnmpakkan hal yg dlunya m’jadi rhsia.

No comments: