31 May 2008

PESANAN BUAT ADAM DAN HAWA

Dari Hawa utk Adam

Adam ku.

Kau sbnarnya imam dan aku adalah makmum. Aku adalah pengikutmu kerana kau adalah ktua. Jika kau benar, maka benarlah aku. Jika kau lalai, maka lalailah aku. Wahai Adam, kau punya kelebihan akal maka aku klebihan nafsu. Akal mu 9, nafsu mu 1. Akal ku 1, nafsu ku beribu. Oleh itu, Adam, pimpinlah tangan ku krana aku sring lalai dan leka, sering t’glincir dtolak nafsu dan konco2nya.

Adam ku.

Aku suka kalau kau mengimami solat ku pd stiap wktu. Akn ku aminkan doa mu agr klak luas syurga ku. Lbih aku suka kalau kau bangunkn aku b’tahajud b’sma mu agr nnti dberkati Ya Rabbi. Knalknlah aku kpd mjlis2 agama. Ajarilah aku mmahami AlQuran. Kau ajaklah aku mengalunkn jantung Kitabullah d mlm Jumaat yg pnuh barakah. Khabrkn pada ku ttg fardu2 yg ptut aku tahu. Bimbinglah aku dgn amar ma’ruf dan nahi mungkar.

Adam ku.

Ajari aku agr m’jadi isteri mu yg solehah. Ddiklah aku supaya m’jadi prmata d kaca lembah. Slimutkn aku dgn iman dan taqwa bkalan ke jln Allah. Igtkn aku supaya hormat, tunduk dan patuh kpada mu stiap wktu. Tolonglah aku Adam agr aku x beku. Batulah aku agr otak ku x buntu. Slamatkanlah aku drpd seksa api neraka yg x bisa aku tggung. Pimpinlah aku mnuju Nur al Jannah. Tarbiahlah aku agr kelak aku m’jadi calon srikandi solehah. Bantulah aku dlm mnyemai sift mahmudah. Moga aku dpt m’jadi secerdik Aisyah Humairah, setulus hati dan kasih laksana Siti Khadijah, sezuhud dan sepatuh Rabiatul Adawiyah, sekuat iman umpama taatnya Sumayyah, seikhlas dan semurni hati Halimatus Saadiah. Seindah hiasan adalah wanita solehah., moga aku hiasan terindah hidup mu Adam ku.


Bingkisan tulus drpd Adam utk Hawa

Hawa ku.

Meski aku Adam, gagah pd luaran, ada kalanya aku juga tewas dlm godaan. Wlau aku pmimpin Khalifah bg mu, aku juga selalu tersungkur kalah akibat nafsu. Nafsu ku 1, akal ku 9, namun yg 1 itu sring m’jadikan aku d luar kawalan, kadangkala aku jg twas dlm lautan duniawi, lemas dlm dunia sndri. Andai aku leka dan alpa, igtkn aku utk kembali kpdNya, krana ssungghnya d balik seorg llaki, b’dri seorg wanita.

Hawa ku.

Walaupun aku durjana duniawi, aku jg impikan wanita solehah sbg suri. Justeru, igtkn aku agr tingktkn ibadah, klak aku bisa m’jadi suami soleh. Igtkn aku supaya slalu mengalunkn Kalamullah, agr dpt aku mmandu mu ke syurga alJannah. Sdarkn aku agr mengejar keredhaan ar-Rahman, agr hdup ku sntiasa aman. Bangunkn aku b’tahajud b’sma mu agr klak rahmatNya tiada tandingan utk ku. Aminkan doa bacaan ku, moga nnti luas syurga mu. Taat dan patuhilah aku, klak solehah jd milik mu.

Hawa ku.

Aku suka jika kau mnutup aurt drpd pndangan buas durjana. Aku suka jika kau x ssuka hati menabur cnta duniawi sbaliknya kau titipkn buat zauj mu klak. Aku suka jika kau bidadari sntiasa mngejar kbhagiaan ukhrawi. Aku suka kalau kau b’sifat keibuansupaya kelak zuriat ku pnuh dgn kesantunan mu. Aku lbih suka kata2 mu b’hemah krana itu mnunjukkan kau wanita b’hemah. Aku suka jika kau pndai b’dikari agr klak kau mmpu b’dri sndiri. Lg indh kalau kau b’peribadi mulia, krna itu sbaik2 hiasan dunia. Aku suka kalau kau pandai m’jg maruah agr hrga dri mu x trlalu murah. Lbih elok jika kau mmpu b’falsafah krana itu symbol mar’a fatonah. Peliharalah agama spt mana aurt mu t’jg rapi, siramlah hati dgn taqwa, sbg bkalan m’hdap Yang Kuasa. Hiasi pribadi dgn sifat mahmudah. Agr klak x dpandang lmah. Mski kau dcipta drpd rusuk ku yg bengkok, nmun ada ktika tgn yg dsangka lmbut mengayun buaian mmpu m’goncang dunia m’cpta sjrh. Oleh itu, igtlah aku Adam mu yg sring leka dan alpa. Klak Hawa ku ini bakal m’huni Firdausi.



Moga impian kita smua utk m’cari cnta yg dredhai akn t’makbul. Mudah2an coretan ini sdikit sbyk m’ajr kta b’muhasabah dri dlm mrbut skping hati seorg insan yg kta syangi. insyaAllah sinaran cinta Allah yg dcari akan dtemui. Smatkan psanan ini dlm hati agr kta sling igt-m’igti, kbhagiaan hakiki akn dpt draih.

No comments: