08 June 2009

kahwin paksa???

Assalamualaikum wbt...

Salam mujahadah dititipkan kepada sahabat2 semua...dah bertanyakan khabar iman kita hari ni? Alhamdulillah kalo da..kalo blom lg, insyaAllah same2 la kite smue muhasabah diri sejenak untuk kite lihat balik ape yg kite da lakukan pada rohani kite, jasad kite dalam hari ni.. smoga ape2 yang keburukan akan dapat kita perbaiki dan ape2 kbaikan akan dapat ditingkatkan pada masa akan datang.. insyaAllah..

Kuiz chemistry baru je berlalu pagi tadi..huhu..sungguh menginsafkan diri ni..rase cam da bercampur2 reaction2 kat dalam minda ni..cam blank pun ade jugak..rase cam nak nangis je..tapi bile dpkirkan balik kan, salah kite jugak sebab study last2 minute..da saat2 genting camtu baru nak study..teruk kan..emmm...pasni nak wat 1 azam la..x nak malas2 lagi..doakan kite berjaya melaksanakan azam terbaru ni..(sebenarnye x de la baru pun azam ni..lame da tapi x penah berjaya nak merealisasikannye..)..xpe2..(USAHA2...AJA2 HWAITING)....jangan putus asa,wahai diri...

Emm...tengok tajuk pasal kawin pakse..ade pape idea?camne kalo terkene kat batang hidung sendiri?nak ke kawin pakse??huhu..

Sebenarnye tergerak nak tulis pasal ni sebab tadi ade sahabat2 tersayang tanya pendapat kite pasal kawin pakse..lalu terkeluarlah soalan2 daripada mulut2 comel mereka,.. “Nadzirah nak x kalo kene kawin pakse?”...”camne kalo kene kawin ngan pakcik tua?”....”kalo ari ni kene suruh sedia sebab esok kene kawin camne?”huh....susah jugak nak jawab ni...heeee...yela kan..mane ade pengalaman kene kawin pakse..

So kite pun jawab la sekadar yang kite mampu...nak jawab lebih2 takut melalut2 pulak..so senang cite kite jawab camni je..”em..kite rase kan,kalo kene camtu baek wat istikharah dulu..mintak petunjuk daripada Allah untuk tunjukkan ape yang terbaik wat diri kite”..em...mungkin orang tu pakcik tua, tapi kalo tu yang Allah tentukan terbaik untuk kite, kite kene terima la sebab Allah Maha Mengetahui n Allah tahu ape yang kite sendiri x tau..heee...

Sejenak kite teringat firman Allah, “barangkali kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagi kamu”..em so dalam hal ni, kite kene bergantung harap pada Allah yang menciptakan kita...Allah sentiasa mengurniakan yang terbaik untuk kite smue termasuklah ujian n dugaan yg Dia beri untuk kite..Cuma kekadang tu kite x dapat nak jangkau apa hikmah yang terkandung d sebalik segala ujian yang Allah bagi kat kite..heee..berbalik kpda tajuk, mungkin untuk menjawab persoalan sahabat2 tersayang, kite wat la solat hajat mohon Allah buka pintu hati kite untuk wat keputusan yang terbaik..

Tapi sememangnye bab yg melibatkan masa depan ni sebolehnya x nk la dipakse kan..sebaik2nye bincanglah leklok dengan parents andai kata kene kawin pakse ke..heeee... krana x semestinya kalo kawin sbb kene pakse tu x bahagia..bahagia boleh dcapai kalau ade kemahuan untuk membina kebahagiaan tu..huhu..ok la..sekian..sori kalo kite melalut2..sekadar nak kongsi pendapat je..yg baik tu smue datangnye daripada Allah dan yg kurang tu datangnye daripada kelemahan kite sendiri..

Wassalam..

2 comments:

wardatul asrar said...

salam..

hikhik (^^,)v

jgn lupe jemput taw.. (tingi nk mkn jemput2, lame x mkn...)

azra_sareera said...

wassalam..

hik3..

nnt kte msk sdp2,kte jmput ye..
jgn lpe dtg tau..kte da rndu da ni..